Dette er en skikkelig Se og Hør-sak. Om blærekreft.
Marvin S. Traub, tidligere adm. dir. og president i Bloomingdale’s (en kjøpesenterkjede i USA, i fall du lurte), deretter styreleder for Marvin Traub Associates og kjent for å ha revolusjonert detaljvarehandelen, fikk blærekreft for noen år siden. Da han så hvilken situasjon blærekreftpasientene var i, ville han forsøke å skape oppmerksomhet om diagnosen og samle inn penger til forskning.
Han gjorde flere ting, men laget blant annet en pin (sammen med Hook & Albert, et firma som lager accessories for menn). Den ble markedsført under slagordet ”Pin Down Bladder Cancer”, og de laget en kampanje rundt dette hvor han fikk med seg New Yorks daværende ordfører Michael Bloomberg som frontfigur (sammen med en drøss andre kjendiser; søk opp bilder på Google om du vil).
Bildet av ordfører Bloomberg foran kampanjeplakaten for Pin Down Bladder Cancer gikk USA rundt (og kanskje lenger også) fordi han hadde nektet å være med på en ordfører-kampanje mot en restaurantkjede. Denne kjedens leder hadde gått ut og sagt stygge ting om homsebryllup, og ordførerne vil derfor hindre kjeden i å etablere filialer i deres by. Men ikke Bloomberg. Dermed bidro debatten om homsebryllup til at informasjon om blærekreft ble spredt.
Marvin S. Traub døde i juli 2012, 87 år gammel. Av blærekreft. Kampanjen, som samlet inn penger til Memorial Sloan-Kettering Bladder Cancer Research Fund, hadde da fått inn $200 000. Hvor mye den samlet inn i alt, vet vi ikke. Men ut fra denne kampanjen dukket den trefargede oppmerksomhetssløyfa opp, som denne fra amazon.com. Det er ikke den opprinnelige oppmerksomhetssløyfa for blærekreft, den gule, som du kan lese mer om her. Årsaken er at den trefargede sløyfa var del av den kommersielle kampanjen til Bloomingdale’s.
Her er lenke til artikkelen om Traub i Wall Street Journal.
Og lenke til artikkelen om Bloomberg i Urban Christian News.
Enn om dette kunne inspirert flere bedrifter til å få øynene opp for blærekreft-saken? Det trengs, se bare på denne (og det har ikke blitt særlig mye bedre med årene):
Oppdatering mai 2020: Bloomingdale’s har ikke lenger blærekreft på sitt filantropiske b’cause-program. Det var synd.